D, D, D, D1 aneb Debilní Děravá Dálnice D1

Tento týden jsem třikrát absolvoval dvousetkilometrové utrpení a celorepublikovou ostudu s názvem D1, a po této zkušenosti začínám opět uvažovat o koupi terénního vozu nebo o celoroční zvýhodněné jízdence u Českých drah.

ŘSD

Dálnici, pokud tak můžeme soustavu panelů položených mezi Prahou a Brnem nazývat, mohou využívat jen psychicky velmi odolní jedinci nebo příznivci jízdy na koni. Pro všechny ostatní se jedná o velmi traumatizující zážitek, při kterém každou vteřinu cítíte, jak Váš vůz ztrácí hodnotu a jak z něj na každém dalším metru odpadávají jednotlivé korunky. Ten pocit bych přirovnal ke slavné scéně z pohádky Honza málem králem, kdy Jirka Korn při zběsilé jízdě na svém povozu postupně rozsypal všechny pracně vydělané zlaté dukáty.

Dle mého názoru se nemůže jednat o náhodu. Mám totiž podezření, že za současným stavem D1 stojí silná lobby výrobců a prodejců náhradních auto dílů, zejména pak takzvaní „tlumičoví“ kmotři. Pro ně se jedná o nevysychající zdroj financí, a jakoukoliv opravu nebo rekonstrukci této životně důležité dopravní tepny, respektive zkornatělé a trombózami ucpané staré žíly, za žádnou cenu nepřipustí.

Kritiků a permanentních „stěžovačů“ je u nás ale víc než dost, proto přicházím hned s několika možnými variantami, jak celou situaci jednoduše vyřešit :

Varianta 1. – jednosměrný provoz
První varianta spočívá ve využívání obou levých, tedy rychlých pruhů, pro jízdu v jednom směru a to následovně – Od 0:00 do 12:00 hodin z Brna do Prahy (celá republika jede totiž za prací do Prahy) a od 12:00 do půlnoci v opačném směru, tedy z Prahy do Brna (celá republika se z Prahy vrací). Pokud by jste se mezi oběma městy potřebovali přesouvat v jinou dobu, museli by jste zvolit některou z objízdných tras (Vídeň, Hradec Králové, Wroclaw)

Varianta 2. – změna využívání pruhů a zvýšení maximální povolené rychlosti
Stávající rychlý, tedy levý jízdní pruh, který je ve výrazně lepším stavu než pruh pravý, by byl využíván pro pomalu jedoucí vozidla – kamiony, starší vozy, ženy.

V pravém, tedy v doposud pomalém jízdním pruhu, by byla zvýšena maximální povolená rychlost o 100 kilometrů v hodině, tedy na 230 km/h. Je totiž dlouholetou praxí prokázáno, že při rychlostech nad 180 kilometrů v hodině drncání vozu z části polevuje a při rychlosti nad 200 km/h se dokonce jízda stává souvislou a relativně pohodlnou.

Varianta 3. – zimní varianta
Během zimních měsíců by neměl být z dálnice odstraňován napadlý sníh. Jeho uježděním totiž vzniká souvislá a rovná vrstva ledu, která nejen že srovná kostrbatý terén, ale mimo to také neumožňuje příliš rychlou jízdu, čímž dělá dálnici ve všech směrech bezpečnější. Varianta číslo 3. problém sice neřeší dlouhodobě, ale na následující měsíce, i vzhledem k dnešní předpovědi počasí, by jsme mohli mít vystaráno. U této varianty je také potřeba zmínit její ekonomický aspekt, protože je výrazně levnější, než jakákoliv stavební úprava povrchu vozovky a výrazně také snižuje náklady na zimní údržbu dálnice, což je v době hospodářské recese zcela nepřehlédnutelný benefit.  

Další návrhy na řešení kritické situaci na dálnici D1 směřujte na emailovou adresu uvedenou na oficiálních stránkách www.rsd.cz. Děkujeme.

Autor: David Matuška | čtvrtek 29.11.2012 18:22 | karma článku: 25,93 | přečteno: 1826x