Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Paňmámo, ten Váš Nollen, ten se mě tůze natrápil :-)

V názvu článku jsem si dovolil použít hlášku z oblíbené pohádky Honza málem králem, protože přesně vystihuje moje aktuální pocity. Respektive pocity, kterými jsem si postupně procházel od chvíle, kdy jsem se rozhodl pro sólo výstup nádhernou cestou na 4.107 metrů vysoký Mönch v bernských Alpách ve Švýcarsku.

Hřeben Nollen byla láska na první pohled. Měl jsem jej možnost detailně pozorovat z vedlejšího vrcholu Eigeru i z další jeho sousedky Jungfrau, a bylo mi jasné, že se sem jednou budu muset vrátit. Původně jsem měl na mysli samozřejmě klasický výstup ve dvojici, ale postupem času, a vlivem několika pro mě zásadních událostí, jsem se nakonec rozhodl pro volný přelez. Rozhodl je možná příliš silné slovo, chtěl jsem to prostě vyzkoušet :-)

Začalo období hledání informací, sbírání sebevědomí a plánování. První dva pokusy jsem musel odpískat k vůli počasí, ale ve středu 14.srpna zahlásili meteorologové ideální podmínky a já mohl po půlnoci konečně vyrazit směr Grindelwald. Tentokrát vynechám popis příjezdu i klasické výstupové cesty z pohledu lezecké dvojice. Chci se s Vámi podělit o pochody, které mi během cesty na vrchol běžely hlavou. A protože jich bylo opravdu hodně, vezmu to velmi rychle a ve zkratkách :-)

Hned na začátek podotýkám, že nejsem Ueli Steck, a se sólo ledovým lezením mám zkušenosti hlavně z domácí ledové stěny ve Víru. Někomu tak mohou přijít moje pocity jako přehnané a výstup jako relativně snadný. Na horách jsem už sice nějaký čas strávil, ale pro mě byl Nollen opravdovou výzvou.

Celou cestu jsem se těšil prostě na hory, takže nějaké negativní myšlenky šly stranou. V Interlakenu, odkud jsem po delší době Nollen znovu spatřil, jsem to chtěl otočit a jet zpátky domů. V Grindelwaldu, pod severní stěnou Eigeru, na mě dýchla historie lezení a začal jsem se strašně těšit. Strach ale postupně narůstal. V Kleine Scheideggu jsem se ho rozhodl zahnat jedním pivem a trasu jsem detailně studoval dalekohledem. Tudy to nepůjde, tudy vůbec ne... tady by to možná mohlo jít. V hlavě se začaly objevovat myšlenky na alternativní plán:-) Trocha alkoholu ale zahnala chmury a rozhodnutí znělo jasně, minimálně se zajdu podívat pod Nollen. Serpentýnami jsem nastoupal na Guggi hütte a po krátké večeři a rozjímání nad světa bolem jsem kolem sedmé večer spokojeně usnul. Po 10 hodinách řízení a odpoledním výšlapu jsem ani nezaregistroval hluk poměrně zaplněné chaty. Budík nařízen na 3 hodiny ráno.

Ranní vstávání mi nikdy nešlo a vždy nějakou chvíli trvá, než se nastartuje hlava. To bylo tentokrát možná dobře:-) Bez zbytečného otálení jsem se ustrojil a společně s asi dalšími osmi lidmi vyrazil do překvapivě teplé noci. Během klikatého bloudění suťoviskem za svitu čelovky jsem stále zvažoval 3 varianty možného postupu. Zleva, zprava nebo dolů. Uvidím, podle toho jak to půjde.

Ještě před svítáním jsem dorazil pod nástup na firnové pole, které se postupně zvedá a končí přibližně padesátimetrovým ledovým výšvihem. Odtud to vypadalo vcelku jednoduše. Při nejhorším se prostě otočím a půjdu zase zpátky. Nasadit mačky, dopít skoro všechnu zbylou vodu, abych co nejvíce odlehčil batoh, a vzhůru.

První třetina svahu byla naprosto úžasná. V pevném firnu byl každý zásek cepínu stoprocentní a představa, že to takto půjde až nahoru, mě úžasně uklidňovala. Když jsem byl asi v polovině, nalézala první čtveřice lezců Nollen, a zrovna opatrně si při tom nepočínala. Dolů začaly létat pěkné kusy ledu, což na moji psychiku nemělo dvakrát pozitivní dopad. Navíc pomalu narůstala expozice, takže jakékoliv pochybení by už znamenalo aspiraci na Raškův olympijský skok.

Horní pasáž svahu, kde už všichni vrtali šrouby o sto šest, je kombinací firnu a křehkého ledu, což není zrovna ideální terén, pokud si nemůžete dovolit ani jedinou chybičku. Led se štípal a zbraně už zdaleka nedržely tak, jako dole. 

Nad  sebou jsem začal cítit rostoucí nervozitu lezců, kteří postupně nalézali do kolmé části výstupu. Z lehkého zasekávání cepínů přešli na hrubou těžbu ledu a na moji hlavu se vlastně už soustavně sypaly různě velké pozdravy. Bylo mi jasné, že takto to nepůjde. Musím využít rychlosti sólo lezení a všechny ostatní předběhnout, jinak mě tady uplácají k smrti. Nalezl jsem si trochu stranou, abych si sundal kuklu, ve které mi začínalo být pěkné horko. Přilbu jsem sundal snad na 5 vteřin, ale i ty stačily nějakému dobrákovi na pěkný zásah přímo do hlavy. Trochu šok, pár kapek krve, ale nejhorší byl následný pohled dolů. Došlo mi, že už jsem v místě, odkud se nedá bezpečně sestoupit, a že jediná „rozumná“ cesta vede vzhůru.

Bez zbytečného zastavování jsem postupně začal míjet jednotlivé týmy, čímž jsem se relativně rychle dostal do klíčového místa celého podniku. Nollen jsem nalezl úplně vlevo, kde je sice svah mírnější, ale zato kvalita ledu upřímně nic moc. Navíc zde ve své podstatě natraverzujete do asi kilometr dlouhé stěny, končící suťoviskem na úpatí hory. Na strach už tady ale nebyl prostor. Soustředil jsem se jen na každé další zaseknutí cepínu, na každé kopnutí mačkou... Pokud se povedlo pár jistých kroků za sebou, sebevědomí narůstalo. Jakmile zbraň prořízla, nebo se vyštípnul kus ledu, sebevědomí bylo v háji. Pomalu se také začala projevovat nedostatečná, tedy vlastně žádná aklimatizace, takže lezení stálo poměrně dost sil.

Hnán dalšími kusy padajícího ledu jsem postupně přelezl všechny štandující dvojky a konečně jsem nad sebou nikoho neměl. Zároveň už jsem viděl konec mého trápení, v podobě mírnějšího firnového svahu nad Nollenem. Nejhorší by ale bylo začít spěchat. Nohami jsem si vykopal dobré stupy, pevně zasekl oba cepíny a konečně si trochu odpočinul. Posledních pár metrů pak bylo o 100% koncentraci a opakování si, že dokud nebudu stát na rovném platu, není vyhráno.

Po přelezení Nollenu mě na chvíli přepadla obrovská vlna euforie, ale zároveň jsem ztratil motivaci pokračovat. Kdyby tady asi byla nějaká jednoduchá sestupová cesta, nejsem si jistý, jestli bych Mönch vůbec dolézal. Už jsem nechtěl nic riskovat a jen si užít pocit z dobře odvedené práce. Jinak než přes vrchol se ale dolů dostat nelze, takže po krátké přestávce jsem pokračoval dalším firnovým svahem a vrcholovým hřebenem až ke 4.107 metrů vysokému „povinnému“ cíli.

Na vršku jsem pobyl jen asi dvě minuty, protože mě čekal ještě poměrně exponovaný sestupový hřeben k chatě Mönch hütte, který jsem chtěl mít pokud možno co nejrychleji a nejbezpečněji za sebou. Teď už si to přece nepokazím :-) Cestou jsem přijal několik gratulací, dokonce i od horských vůdců, což mě docela překvapilo, protože přicházeli z druhé strany kopce. Poslední sněhový svah, poslední skalky a poslední zákruty v suťovisku.

Napětí definitivně pominulo až na ledovém poli pod chatou, kde jsem si konečně připustil, že už není kam spadnout. Byl jsem fyzicky, ale hlavně psychicky dost unavený, takže jsem se rozhodnul využít jedinečné možnosti, kterou tato část Alp nabízí, a cestu do Kleine Scheideggu jsem absolvoval věhlasným vláčkem vedoucím masivem Eigeru. 60 CHF sice není zrovna málo, ale zažil jsem i méně smysluplné utrácení :-) Ve vláčku jsem téměř okamžitě usnul a probudil se až zpátky v Scheideggu.

Výstup na Mönch pro mě opravdu hodně znamená. Cestou na něj jsem si mohl uspořádat chaos v hlavě, který občas dnešní uspěchaná doba vyvolává. Znovu si poskládat priority, uvědomit si co je a co není důležité. Došlo mi, jak moc miluju hory, které člověka dokáží rychle vrátit oběma nohama zpátky na zem. Jak strašně dobře se vlastně mám, že mohu jen tak vyrazit na takovéto místo, a že se mám kam a za kým vracet. Je asi jedno, jakým způsobem se kdo k podobnému pocitu propracuje, ale udělat by to měl každý. Mějte se moc fajn. David

Fotky z výstupu najdete na http://www.adrex.com/cz/zeme/horolezectvi/clanky/panmamo-ten-vas-nollen-ten-se-me-ale-tuze-natrapil/

Autor: David Matuška | úterý 20.8.2013 10:53 | karma článku: 8,38 | přečteno: 362x
  • Další články autora

David Matuška

Velký státník Miloš Zeman

Každý velký státník by se měl něčím významným zapsat do dějin. Miloš Zeman se během slavnostního předávání státních vyznamenání nepřímo přirovnal k T.G. Masarykovi, takže se za velkého státníka nepochybně považuje. Některým politikům se podaří získat slávu ještě za života, činy těch ostatních se dočkají uznání až po jejich skonu.

4.11.2013 v 12:53 | Karma: 18,54 | Přečteno: 1078x | Diskuse| Politika

David Matuška

Ano / Ne - Nový koncept předvolebních televizních debat

Předvolební televizní debaty s představiteli starých i nových politických uskupení jasně ukázaly, že si televizní stanice s tímto formátem pořadu absolutně nevědí rady. Na některých kanálech politiky omezují odpočtem času, ČT zase nasadila šíleného Moravce, který určuje nejen otázky, ale i správné odpovědi. A výsledek? Obecné formulace, prázdné sliby a donekonečna omílané fráze bez obsahu.

25.10.2013 v 12:17 | Karma: 17,51 | Přečteno: 769x | Diskuse| Politika

David Matuška

Volby 2013 : Voliči rozhodnou, kdo půjde bručet

Tak trochu s úsměvem a očekáváním sleduju politické šachy na obou pólech politického spektra. V pozadí boje za lepší zítřky České republiky je často cítit mnohem silnější motivace, která možná s politikou tak dalece nesouvisí. V kontextu panických reakcí některých vysoce postavených státních úředníků na případné změny v obsazení klíčových resortů a odporu k vyšetřování podezřelých machinací, nabývám pocit, že se v následujících měsících máme na co těšit. Čeká nás konečně souboj na život a na smrt?

9.10.2013 v 10:59 | Karma: 15,71 | Přečteno: 426x | Diskuse| Politika

David Matuška

Česko ničí líná střední vrstva – lidi, začněte makat !

Nedávná návštěva Ukrajiny mě definitivně přesvědčila o tom, že hlavním problémem české společnosti je sociálními jistotami zlenivělá takzvaná střední vrstva. Neustálé pokukování po životním standardu našich západních sousedů nás přivedlo na hříšnou myšlenku, že to možná půjde i bez práce a bohužel nás vyslyšeli naši političtí předáci, kteří podobně nesmyslné úvahy začlenili do probíhajících volebních kampaní.

4.10.2013 v 15:07 | Karma: 21,65 | Přečteno: 2144x | Diskuse| Politika

David Matuška

Vzduch = Svoboda

Dnešním blogem uzavírám trilogii článků na téma země, voda, vzduch. Možná bylo až příliš smělé pokusit se sepsat tři tak rozličné světy v krátkých článcích, ale i při jejich opakovaném čtení v nich nacházím přesně to, co považuji za důležité. Název posledního článku vyjadřuje můj osobní pocit, který ve mně evokuje každý pohled směrem k nebi. Svoboda pohybu, euforie z neomezeného prostoru, endorfin, jenž doprovází každý návrat zpátky na pevnou zemi.

27.3.2013 v 9:30 | Karma: 7,59 | Přečteno: 344x | Diskuse| Společnost

David Matuška

Voda = Respekt

Tvoří 70% zemského povrchu a zároveň 70% těla dospělého člověka. Naučili jsme se ji vnímat jako samozřejmost, přestože bez ní nevydržíme déle než pár dní. Ve vodě trávíme prvních devět měsíců našeho života. Jsme savci, stejně jako delfín nebo lachtan, ale bez techniky nevydržíme pod vodou déle než pár desítek vteřin. Voda je všude kolem nás a přitom svět pod její hladinou známe méně, než vzdálený vesmír. Není to škoda?

20.3.2013 v 10:11 | Karma: 10,96 | Přečteno: 452x | Diskuse| Společnost

David Matuška

Země = Pokora

Země, voda, vzduch... Tři prostředí, ve kterých se rodíme, žijeme a nakonec i umíráme. Tři světy, které můžeme díky moderní technice navštěvovat, poznávat a stále ještě objevovat. Zároveň ale tři prostředí, kterým v dnešní hektické a uspěchané době věnujeme tak málo pozornosti, přestože jsou klíčové pro náš život. Jsme zahleděni do svých plánů, svázáni často nepotřebnými závazky a motivováni na jasné a rychlé výsledky. Nevážíme si času, nevážíme si vlastního bytí a plánujeme, jako bychom věděli, jak dlouho nám bude umožněno žít.

18.3.2013 v 12:15 | Karma: 9,15 | Přečteno: 386x | Diskuse| Společnost

David Matuška

Země, voda, vzduch...Poznejte svět ve 3D...

Žijeme na stejné zemi, jako naši předchůdci před desítkami tisíc let. Nic tak zásadního se vlastně nezměnilo. Musíme pít, musíme jíst, musíme spát. Jsme schopni se rychleji pohybovat, lépe bydlíme, umíráme o něco později. Co se ale zásadně mění, je náš pohled na svět, který nás obklopuje.

27.2.2013 v 12:20 | Karma: 10,73 | Přečteno: 521x | Diskuse| Společnost

David Matuška

315.000.000.000.000,- CZK

Při psaní tohoto kraťoučkého blogu jsem musel několikrát překontrolovat, zda počet nul v nadpisu opravdu sedí. V médiích zaznívají všelijaká čísla a pod pojmem sto milionů, miliarda nebo bilion si už většina z nás nic konkrétního nepředstavuje. Slýcháme zprávy o zmizelých miliardách, politici nás straší astronomickými dluhy naší země, ale ve skutečnosti se vlastně nic kolem nemění a na oko ani neděje.

13.2.2013 v 9:49 | Karma: 25,80 | Přečteno: 1786x | Diskuse| Společnost

David Matuška

Osobní zkušenost s tragickou dopravní nehodou

Skoro rok jsem přemýšlel, zda má význam sepsat jednu nepříjemnou zkušenost a zážitek z března 2010. Nešťastnou náhodou jsem se ocitnul na místě vážné dopravní nehody a během krátké doby mi došlo, že nikdo jiný tam není. Nakonec jsem se rozhodl článek napsat. Nechal jsem uplynout dostatečně dlouhou dobu, abych byl schopen popsat celou záležitost pokud možno co nejobjektivněji. Tedy chci se o to pokusit, protože úplný nadhled už asi nikdy nezískám.

14.1.2013 v 15:59 | Karma: 49,22 | Přečteno: 84380x | Diskuse| Společnost

David Matuška

Jak přestat kouřit aneb biorezonance nefunguje !

Více než 15 let jsem patřil mezi vášnivé kuřáky, a vždy jsem našel dost důvodů, proč tento zlozvyk před okolím, a hlavně sám před sebou, stále dokola obhajovat.

12.12.2012 v 10:25 | Karma: 28,49 | Přečteno: 6262x | Diskuse| Společnost

David Matuška

Důchodová reforma? Nesmysl. Reforma důchodců…

Důchodová reforma je poslední dobou často propírané téma, a jak už je v České republice zvykem, politici se nejsou schopni dohodnout ani na základní podobě klíčových změn. Přitom řešení je tak jednoduché...

10.12.2012 v 10:47 | Karma: 17,86 | Přečteno: 2121x | Diskuse| Politika

David Matuška

Svoboda versus odpovědnost aneb ubrečená demokracie…

Pojmy jako špatná nálada, skepse, rozladěnost nebo zklamání jsou slyšet na každém kroku. Možná je to blížící se zimou, možná kratšími dny, možná už se naříkání stává národní tradicí. Zvykli jsme si hlasitě hřímat, jak chceme volit, rozhodovat a spolupodílet se na vedení země, ale jakmile tu možnost máme, povinnosti a odpovědnost s tím související nám příliš nevoní.

7.12.2012 v 11:36 | Karma: 25,50 | Přečteno: 1507x | Diskuse| Politika

David Matuška

Po pozor, Ko Kokto! Cos to proved, Pepíku?

Při pohledu na včerejší titulní stránku Blesku se mi vybavila známá hláška ze hry Němý Bobeš od Járy Cimrmana : „Cos to proved, Pepíku?“. Česká republika má novou hvězdu. Je všude, glosuje aktuální témata, mluví o ní Jarda Jágr, div že nekandiduje na prezidenta. Kdo to je Ornella Štiková? Nebo co to je? A hlavně proč to je?

6.12.2012 v 13:20 | Karma: 29,24 | Přečteno: 2314x | Diskuse| Společnost

David Matuška

Pryč s vládou! Ať nás řídí počítač…

Přepočítává někdo z Vás výsledek po kalkulačce? Kontrolujete si pro jistotu v autoatlasu trasu, kterou Vám určila navigace? Klepete se v letadle strachy, když víte, že za kniplem „sedí“ autopilot? Předpokládám, že ve většině případů zní odpověď ne. Tak proč vlastně neřídí chod státu počítač?

5.12.2012 v 10:30 | Karma: 17,44 | Přečteno: 1104x | Diskuse| Politika

David Matuška

Rozhovor s předsedou Fašistické Strany Čech a Moravy

Když jsem poprvé slyšel název strany s tímto názvem, myslel jsem si, že se jedná o nejapný žert. O to větší překvapení pro ně bylo, když pan Karel Konrád kývnul na rozhovor, který jsem se rozhodl v nezměněné podobě uveřejnit na svém blogu. K setkání došlo koncem listopadu v kavárně v centru Prahy, a kdo by čekal, že proti mně seděl plešatý pán s kanadami, šeredně by se mýlil. Distingovaný pán středního věku v dobrém obleku ze sebe chrlil jedno suverénní prohlášení za druhým, jakoby ani netušil, co zkratka FSČM vlastně znamená. Ostatně posuďte sami :

3.12.2012 v 14:24 | Karma: 32,40 | Přečteno: 5249x | Diskuse| Politika

David Matuška

D, D, D, D1 aneb Debilní Děravá Dálnice D1

Tento týden jsem třikrát absolvoval dvousetkilometrové utrpení a celorepublikovou ostudu s názvem D1, a po této zkušenosti začínám opět uvažovat o koupi terénního vozu nebo o celoroční zvýhodněné jízdence u Českých drah.

29.11.2012 v 18:22 | Karma: 25,93 | Přečteno: 1826x | Diskuse| Společnost

David Matuška

Druhý poločas zápasu o demokracii…průběžné skóre 0:1

Převeďme si dění v naší zemi do sportovní, konkrétně do fotbalové terminologie. Historie naší reprezentace je velmi pestrá a plná změn a převratů. Nastupovali jsme za Rakousko Uhersko, reprezentovali jsme, až na pár legionářů, německou Třetí říši, 40 let jsme kopali východoevropsko-asijskou ligu a to dokonce pod rudými barvami našich odvěkých soupeřů.

29.11.2012 v 12:01 | Karma: 15,98 | Přečteno: 1052x | Diskuse| Politika

David Matuška

Skandál ! Nahé fotky Karolíny Peeke !

Jak málo občas stačí ke skandálu gigantických rozměrů s nedozírnými následky se ukázalo dnes v brzkých ranních hodinách u stále populárnější političky. Pomůže snad toto její rodící se politické kariéře ???

28.11.2012 v 10:20 | Karma: 28,60 | Přečteno: 7062x | Diskuse| Společnost

David Matuška

Landa Vás bude mlátit jako Žito...

Během uplynulého víkendu jsem bohužel neměl možnost sledovat on-line dění v naší zemičce a tak jsem informační manko dohnal až letmou nedělní kontrolou internetového bulváru. Z něj jsem pochopil že...

26.11.2012 v 11:16 | Karma: 22,86 | Přečteno: 2469x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 25
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 5100x
Dění kolem nás by nemělo zůstávat bez reakce a povšimnutí.